Slecht slapen: 3 tips voor een betere nachtrust

  • Geplaatst op
  • Door Femke
Slecht slapen: 3 tips voor een betere nachtrust

Slapeloosheid heerst bij meer dan 20% van de Nederlanders. Een structureel slaaptekort kan schadelijk zijn voor het lichaam, omdat het geen tijd heeft om zich te herstellen. Voldoende slaap is een brandstof voor het lichaam, net zoals eten en drinken. Te weinig slaap kan leiden tot duizeligheid, spierpijn, hoofdpijn, misselijkheid en zelfs depressie. Daarnaast is wakker liggen wanneer je lichaam en hoofd vermoeid zijn ontzettend frustrerend en kan het emotioneel gezien ook erg slopend zijn.

De oorzaken voor slapeloosheid lopen enorm uit elkaar. Daarom is er nooit één oplossing voor iedereen, maar moet iedere persoonlijke situatie onder de loep genomen te worden. In dit artikel zetten we vijf tips uiteen die zouden kunnen leiden tot een betere nachtrust.

Slapen met oordopjes en/of een oogmasker

 

Sommige mensen zijn erg gevoelig voor geluid en licht, zeker ‘s nachts. Ze kunnen het proces naar in slaap vallen vertragen of tegengaan. Daarnaast worden veel mensen juist uit hun slaap gehaald door lawaai. Vooral voor lichte slapers is dit een bekend probleem. 


Een simpele oplossing om minder last van geluid te hebben of geluid te dempen is slapen met oordoppen. Het is belangrijk om te beseffen dat het afsluiten van de gehoorgang door gebruik van oordoppen nooit echt al het geluid zal wegnemen. Geluid komt niet alleen via de lucht bij ons terecht, maar ook via trillingen in onze botten. Toch kunnen oordoppen er zeker voor zorgen dat het geluid minder overheersend of aanwezig is, waardoor je er wellicht minder last van hebt.

Ook kan een oogmasker een goede aanschaffing zijn, zeker als je eerder naar bed gaat dan andere mensen in het huis. Het aan- en uitgaan van lampen kan voor lichte slapers al een reden zijn om wakker te schrikken.

Ontspanningsoefeningen voor het slapen gaan

 

Een tweede veelvoorkomende oorzaak van slecht slapen is een onrustig hoofd of lichaam. Door voor het slapen gaan je lichaam en hoofd een kans te geven om tot rust te komen, zou het kunnen dat je gemakkelijker en beter slaapt. Ademhalingsoefeningen zijn hiervoor een goede optie. 

 

Je ademhaling en hartslag zijn onlosmakelijk verbonden aan je stresslevel. Door bewust in te ademen door je neus en uit te ademen door je mond kun je je ademhaling en hartslag vertragen. Probeer bijvoorbeeld om twee tellen in te ademen, even vast te houden, en dan vier tellen uit te ademen. Het bewust stilstaan bij je eigen ademhaling zorgt ervoor dat je minder in je gedachten blijft zitten en meer aandacht voor je lichaam hebt. 

 

Het juist bed om beter te slapen

 

Het juiste bed kan voor sommigen ook het verschil maken. Je bed moet zorgen voor een comfortabele slaaphouding, goed ventileren en de juiste drukpunten. Bij BEUK meubels bieden we diverse 1-persoonsbedden, 2-persoonsbedden en twijfelaar bedden voor het ultieme slaapcomfort!

 

De lattenbodem van je bed is erg belangrijk. In hoeverre je comfortabel ligt is afhankelijk van in hoeverre de latten verstelbaar zijn. Een goed voorbeeld van een lattenbodem van hoge comfort is de Luxe beukenhout lattenbodem van BEUK, waarmee je gemakkelijk de stand van de lattenbodem kunt aanpassen. Je kunt zo zorgen voor een soepele of juist stevige bodem. Daarnaast worden deze lattenbodems gewoon in Nederland geproduceerd met eerlijk en duurzaam hout, waardoor je ook bijdraagt aan een beter milieu. 

 

Ook het matras waar je op slaapt is van groot belang. Het vervangen van je matras moet in ieder geval iedere 5 tot 10 jaar gebeuren. Afhankelijk van je lichaamsbouw, gewicht en slaaphouding kun je inschatten welk matras het beste bij je past. Slaap je vooral op je zij, zorg dan dat het matras je wervelkolom in een rechte lijn laat liggen. Slaap je juist op je rug, kijk dan goed of het matras genoeg ondersteuning biedt aan je heupen en schouders. 

 

BEUK Meubels verkoopt exclusief matrassen van koudschuim. Deze matrassen kennen veel voordelen: ze vormen zich naar de contouren van je lichaam, ventileren uitstekend door de open celstructuur en zijn volledig geur- en allergievrij. Deze zaken kunnen allemaal bijdragen aan een betere nachtrust. Door de pasvorm van het matras kan het lichaam meer rust vinden en zul je minder hoeven draaien.

 

Slaaptekort is een bekend en zeer vervelend probleem voor vele Nederlanders. Hopelijk kunnen deze tips bijdragen aan prettigere nachtrust. 




Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »

Gratis bezorging vanaf 150 euro

Voor heel Nederland én Belgie

Snel geleverd & gemonteerd

Montage € 49,95 per meubel

Na montage nemen we de verpakking mee

Wel zo makkelijk